Welke zwaktes zijn jouw kwaliteiten?

Gepost op: 4 juni 2019
Categorieën: 

“Ik ben hier niet goed in.” “Dat is geen kwaliteit van mij.” ”Hoe word ik ook zo als de anderen in mijn vakgebied?”

Ik kom dit regelmatig tegen wanneer ondernemers elkaar om tips vragen om zich zekerder te voelen. Zo ook laatst, waar een introverte fotograaf zich bijna verplicht voelde om meer extravert over te komen. “Want die fotografen toveren een glimlach op ieders gezicht.” Ze was bang om niet enthousiast genoeg over te komen.

En wees eerlijk, als je die overtuiging hebt, dan kom je inderdaad ook zo over. Jouw klant zal voelen dat je iets anders probeert te zijn dan je bent. Dit zorgt voor een gespannen sfeer, maar dat is helemaal niet nodig!

Omdenken

Als je het nou eens omdraait en niet kijkt naar ‘de meeste’ collega’s in jouw vakgebied. Welke kwaliteit heb jij dan, die zij juist niet hebben? Wat maakt jou uniek? Waarin onderscheid jij je tussen de massa?

Als je het nou eens omdraait en niet kijkt naar ‘de meeste’ collega’s in jouw vakgebied. Welke kwaliteit heb jij dan, die zij juist niet hebben? Wat maakt jou uniek? Waarin onderscheid jij je tussen de massa?

In het voorbeeld van de introverte fotograaf bijvoorbeeld:
Jij weet heel goed hoe je foto’s moet maken en op welke manier iemand het beste tot zijn recht komt. Welke houding geeft iemand het beste silhouet en in welke positie is iemand zijn gezicht het mooist? Kennis die jij in pacht hebt, jouw klant waarschijnlijk niet.

Hoe gaaf is het dat jij met jouw kennis, jouw klant laat schitteren? Deze kwaliteit kan je niets anders geven dan zekerheid.

Vertrouw op jouw kwaliteiten

Door je kennis te delen, voelt jouw klant zich op zijn gemak. Je geeft tips en zegt wanneer het goed is. Hier hoef je geen trukendoos voor open te trekken of een goede grap te maken om iemand te laten lachen. Jouw klant voelt aan dat jij weet waar je het over hebt en vertrouwt jou.

Bedenk dat er voor elke klant een ondernemer is. Je hoeft niet alle klanten aan te spreken. Ook hier geldt, op ieder potje past een dekseltje. Ga uit van jouw kwaliteiten en spreek die mensen aan die  behoefte hebben aan die eigenschappen. Gebruik wat in jouw ogen een zwakte is, juist als kracht. Vooral als het iets is wat de meesten in jouw vakgebied niet hebben. Dat maakt jou nou super uniek.

Welke zwakte is mijn kwaliteit?

Ik dacht altijd dat ik dingen te snel deed, niet lang genoeg nadacht. Dat ik te vlug mijn mening gaf, of een oplossing aandroeg. Inmiddels weet ik dat dit snelle denken (quick thinking) een ontzettend grote kwaliteit is. Mede dankzij de collega VA's van de VA Business Academy heb ik ontdekt dat dit een uniek talent is. Deze gave wil ik ontwikkelen en delen met andere ondernemers. Klik hier als je vrijblijvend meer informatie wilt over dit aanbod. Het eerste idee is gratis!