Jouw doelgroep bepalen

Gepost op: 25 juni 2019
Categorieën: 

Ik zoek bourgondische ondernemers. Hoe ik erachter kwam dat zij mijn doelgroep zijn, vertel ik in deze blog.

Bourgondische ondernemers

Wanneer ik inlog op mijn Instagram account zie ik vooral veel lekker eten en drinken voorbij komen. Ondernemers die van het leven genieten! Bij voorkeur in horecagelegenheden, in ons eigen land, of juist ergens in het buitenland. Mezelf beschouw ik ook als zo’n levensgenieter, ofwel een bourgondiër. Dat is waar dat woord, volgens het woordenboek, onder andere voor staat.

Misschien daarom ook niet vreemd dat ik steeds meer ‘bourgondische ondernemers’ in mijn netwerk tref. Ondernemers en bedrijven die naast hard werken ook genieten heel hoog op hun lijstje hebben staan. Tussen de bedrijven door een goede lunch, de dag afsluiten met een heerlijk diner en een drankje op het terras of in eigen tuin.

Balans met een knipoog

Wel grappig dat het aantal personal trainers dat mij volgt daarbij ook is toegenomen. Ze voelen het gewoon aan wanneer ondernemers rijp zijn voor meer beweging! Gelukkig houd ik zo alles in balans. Kijken naar lekker eten én naar sportieve berichten tegelijk.

Doelgroep vaststellen is belangrijk

Al sinds de start van mijn onderneming ben ik aan het worstelen met welke ondernemers ik het liefst zou samenwerken, mijn niche. Natuurlijk kan ik mijn diensten aan elke ondernemer aanbieden, zolang er een klik is met de ondernemer of het bedrijf.
Toch is het van belang een doelgroep te kiezen die het beste bij je past. Daar kan je namelijk je communicatie toe richten. Wanneer je je richt op iedereen, bereik je niemand. Want niemand voelt zich aangesproken. Je hebt een doelgroep nodig om gericht mee te communiceren. Wat je natuurlijk niet tegenhoudt ook met andere ondernemers samen te werken. Dat houd je juist scherp en zorgt voor andere invalshoeken!

Gastvrijheid in Leisure en Horeca

Vorige week zag ik een oproep voorbij komen van een dame die hulp zocht. Zij had haar roeping gevonden in de horeca, vooral op het gebied van klantbeleving. Ik voelde iets bij die oproep. Ik wilde haar niet alleen helpen in de vorm van ondersteuning, maar ook echt bij het bereiken van haar doel. De Nederlandse horeca gastvrijer en klantvriendelijker maken.

Klanttevredenheid staat hoog op mijn lijst van waarden. Altijd als ik me begeef in de horeca merk ik dat ik ideeën heb hoe het anders en beter kan. Daarnaast ligt mijn hart ook nog steeds in de vrijetijdssector. Ik heb er immers zelfs mijn studie in gedaan (Leisure Management).

Daar is mijn niche!

Ineens viel het op zijn plaats! Ik wil het allerliefst samenwerken met ondernemers of bedrijven die de horeca en vrijetijdssector naar een hoger niveau willen tillen. Die ondernemers en bedrijven in deze sector hierin helpen, trainen of coachen.

Ik ben een bourgondische ondernemer

Terugkomend op de kern van mijn verhaal. Wie je bent en hoe je leeft bepaalt uiteindelijk hoe je bent als ondernemer. Dat heb ik nu zelf ervaren. Dat hoeft niet direct bij de start van je onderneming duidelijk te zijn, maar hou je ogen open voor signalen. Voor mij was dit het herkennen van bepaalde ondernemers in mijn netwerk en het blij worden van berichten van deze personen. Dát toevoegen aan mijn kwaliteiten op het gebied van efficiënt en klantgericht werken bracht mij tot mijn favoriete klanten.

Ik word blij van deze klanten en zij worden daarom ook blij van mij.

Als jij ook energie krijgt van blije klanten, neem dan contact op.


Proudly powered by Pro Dedicated check-circle-olinkedin-squareinstagram