Het verhaal van het blauwe, groene en het rode bankje

Gepost op: 3 juni 2020
Categorieën: 

Je spreekt met een groep vrienden af om te gaan hardlopen. Jullie hebben allemaal ongeveer dezelfde conditie. Wie komt er het verst?

Drie bankjes één doel

Na een half uur zien jullie in de verte drie bankjes. De eerste is blauw, de tweede groen en de laatste is rood. Jullie spreken af om door te rennen tot het groene bankje in de verte, dat is het doel.

De eerste persoon stopt al bij het blauwe bankje. Die vindt het gestelde doel te ver en geeft op.
De rest rent door tot het groene bankje en stopt daar uiterst tevreden, ze hebben het doel behaald.
Dan zijn er een paar die verder kijken dan het doel, zij willen zichzelf overstijgen, meer doen dan verwacht. Zij rennen door tot het rode bankje.

Het draait dus niet alleen om conditie om te bepalen wie het verst komt. Het gaat namelijk ook om doorzettingsvermogen. De wil om jezelf te overstijgen. Meer doen dan je van jezelf had verwacht. Wanneer ben je tevreden?

Corona en het rode bankje

Sinds de sportscholen dichtzijn door het Corona virus ben ik weer begonnen met hardlopen. Daarin merk ik dat ik dezelfde karaktereigenschap gebruik als in mijn werk. Net iets meer doen dan verwacht. Mezelf of een ander verrassen. Uit bovenstaande groep ben ik absoluut degene die door rent tot het rode bankje.

Wat betekent het rode bankje voor mijn klanten?

Voor mijn klanten doe ik graag iets extra’s. Iets wat ze misschien niet direct verwachten. Dat kost soms extra tijd, of zelfs een investering, maar uiteindelijk betaalt het zich vanzelf terug. Een klant wil langer met me samenwerken, of beveelt mij aan bij anderen.

Zo maak ik bijvoorbeeld na een meeting een samenvatting of uitwerking van het gesprek, zodat opgedane ideeën visueel worden.
Of ik deel verbeterpunten of bevindingen van een proces, nadat ik afgesproken werkzaamheden volgens instructie heb uitgevoerd.

Ben ik dan direct de expert? Nee, natuurlijk niet, maar het kan mijn klant soms wel helpen om de beslissing te nemen om een expert in te huren, of mij de ruimte geven om het te onderzoeken.

Waarom doorrennen als je je doel bereikt hebt?

Denk niet alleen aan de werkzaamheden die je van tevoren hebt afgesproken. Soms zie je gewoon ineens een mooie kans, deel die dan, ook al moet je daar tijd in investeren. Stop niet aan het einde van de to-do-lijst.

Elke keer word je daar beter van, leer je nieuwe vaardigheden en laat je je klant nieuwe kanten van jezelf zien. Net als bij hardlopen je conditie elke keer beter word, als je een stukje verder gaat.
Verder onderscheidt het je van de massa, die wel stopt als het doel bereikt is, als de taken zijn gedaan. Jij durft verder te kijken, jij bent degene met de lange adem.

Hoe red ik het, tot het rode bankje?

Zorg er voor dat jouw extra investering tot iets extra’s leidt. Dat het jou en je klant naar een hoger niveau tilt. Dan heeft het pas zin om door te rennen, je hebt een hoger doel.

Ga dus niet 15 social media posts per week maken, als je klant er 10 verwacht. Dat is alleen harder werken op hetzelfde niveau.

Wat je wel kan doen is voorstellen om het eens anders te doen. Je hebt een cursus gevolgd (investering) waarin je hebt geleerd dat stories erg belangrijk zijn voor een beter bereik en meer interactie met de doelgroep.

Je stelt voor om vanaf nu 3 posts te maken en 7 stories en gaat dan de resultaten meten (tijd). Dat is meedenken in strategie. En moet je daar dan de beste in zijn? Nee, helemaal niet. Je laat alleen wel zien dat je het beste wilt voor je klant. En dat is precies hetgeen waar het verrassen van je klant om draait.
 
Geef dus niet op als je bij het blauwe bankje bent, stop ook niet als je het doel behaald heb, maar ren eens door tot het rode bankje. Wat denk jij wat de reactie van jouw klant is als de resultaten goed zijn?

Wat doe ik voor jou?

Bekijk deze pagina, of neem vrijblijvend contact met me op via het contactformulier.